Uit het onderzoek blijkt dat 64% van de deelnemers de gemeentelijke communicatie positief beoordeelt. De mix van digitale, gedrukte en mondelinge communicatiekanalen valt duidelijk in de smaak. Zo bereikt de huis-aan-huis bedeelde infobrochure 86% van de inwoners, het magazine HALLO Bornem 78%, het UiT-magazine 81% en de gemeentelijke website 79%. Ook de digitale nieuwsbrief en de sociale media van de gemeente halen een beter bereik dan in veel andere gemeenten. Opvallend: 85% van de respondenten vindt de informatie vlot begrijpbaar.
Actieve burgers met oog voor verbetering
De resultaten tonen niet alleen een goede informatiedoorstroming, maar ook een actieve betrokkenheid van de inwoners. Zo gaf 30% van de deelnemers aan het afgelopen jaar een melding of klacht te hebben ingediend bij de gemeente. Bovendien is 38% bereid om deel te nemen aan bewonersvergaderingen, een duidelijk signaal dat er een grote interesse is in participatie en inspraak.
Aandachtspunten voor de toekomst
Hoewel de algemene resultaten positief zijn, zijn er ook enkele verbeterpunten naar voren gekomen. Inwoners verwachten onder meer een betere opvolging van meldingen en klachten en een verdere optimalisering van het eerstelijnsonthaal. Daarnaast is er een duidelijke vraag naar meer informatie over subsidies en premies, zaalverhuur en de beslissingen van de gemeenteraad en het schepencollege. Die werkpunten worden opgenomen in het nieuwe meerjarenplan en kunnen zo meteen omgezet worden in concrete acties die écht inspelen op de noden van de inwoners.
Meer weten?
De resultaten van het onderzoek zijn raadpleegbaar via het participatieplatform www.aanboordinbornem.be/Bornemsecommunicatiecheck.