Een eerste onderdeel van dit parkeeronderzoek bestond uit het vastleggen van het huidige parkeeraanbod en de bezettingsgraad hiervan.
Op verschillende momenten ging de dienst ter plaatse om de bezettingsgraad te meten. Dit gebeurde zowel overdag, s avonds, in het weekend, en op marktdagen.
Een ander onderdeel van het parkeeronderzoek was het bevragen van de inwoners. Hiervoor ontvingen alle 66 inwoners een enquête die zowel online als offline kon worden ingevuld. 21 inwoners gaven hierover feedback.
Woonerf
Op basis van deze resultaten en de opmerkingen van de bewoners werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om het woonerf opnieuw in te voeren en daarnaast ook de blauwe zone van onze gemeente uit te breiden in combinatie met bewonerskaarten.
Wij zijn van mening dat dit de beste beslissing is om de leefbaarheid van de buurt te garanderen en te verbeteren. Deze maatregelen zorgen ervoor dat de ingetekende parkeervakken zullen worden gebruikt door de eerste wagen van de bewoners en dat de kans op een vrije parkeerplaats groter is. Bezoekers kunnen zich parkeren op een van onze gratis randparkings die zich op wandelafstand bevinden. Ze kunnen ervoor kiezen om de parkeerplaatsen in de straat in te nemen, maar dienen zich dan te houden aan de regels van de blauwe zone.
Woonstraat
Op deze manier blijft de woonstraat een woonstraat en wordt het geen parkeerstraat. In de straat wonen een aantal gezinnen met jonge kinderen en het is dan ook belangrijk om deze een plaats te geven in het openbaar domein. Deze straat heeft een belangrijke functie als fietsroute en doorsteek naar het centrum. Het woonerf is hier dan ook een logische keuze.
Om de hinder van geparkeerde voertuigen te beperken en de luchtkwaliteit te verbeteren is het invoeren van bewonerskaarten een manier om het parkeren hier te beperken.
De maatregelen worden ingevoerd vanaf 1 augustus 2021.