Achter de schermen van: het triagepunt!

In nieuwe tijden ontstaan nieuwe jobs.

Ellen Vermeire werkt op de personeelsdienst van gemeente Bornem. Toen er een oproep kwam om de onthaaldesk van het triagepunt te bemannen, reageerde zij onmiddellijk. “Ik heb me aangemeld omdat vele handen licht werk maken."

"Zorg dragen en mensen helpen, maakt mij blij. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, elk op zijn manier, dan slaan we ons hier door”, aldus een enthousiaste Ellen.

Ook andere collega’s reageerden op de oproep van de intergemeentelijke dienst noodplanning, zodat er vanuit Bornem verschillende mensen in het triagepunt aan het werk zijn. Bedankt ook Ilse Van de Moortel, Rudi Mees, Ivan Vergauwen, Els Martens, Els Snackaert, Anne Dhaens, Marianne Boeykens, Sara Hellemans, Bart Maerivoet en Vera Sarens!

Wat is jullie taak precies, Ellen?

"Aan het onthaal moet je vooral telefoons aannemen van dokters die afspraken maken voor patiënten, de mensen opvangen die zich aanmelden voor hun afspraak, en afrekenen. Wanneer patiënten binnenkomen, moeten ze hun handen ontsmetten en krijgen ze 2 fiches met info voor thuis. Gelukkig moet niet iedereen opgenomen worden. Zelf moeten we een mondmasker en handschoenen dragen, die we regelmatig ontsmetten."

Is het ‘veilig’ werken?

"Ja hoor, we zitten achter een glazen loket met schuifraam, we komen dus niet rechtstreeks in contact, tenzij door het gleufje waardoor we het bancontacttoestel geven. Dat wordt trouwens elke keer na gebruik ontsmet. Ook de ‘high touch’ oppervlakken reinigen we veel. We zorgen ook dat er voldoende voorraad is van alle benodigdheden voor de dokters. De avondshiftmedewerker lijst dit op en de ochtendshiftmedewerkers halen de spullen af in het magazijn van het ziekenhuis."

Is het druk?

"De keren dat ik er zat was er geen echte overrompeling, maar toch… Soms zijn er mensen die je (her)kent, dat is wel een beetje raar. In mijn shifts heb ik al een aantal zieke mensen gezien die doorgestuurd worden naar spoed. Of zij effectief opgenomen worden dat weten we niet. Ik ben vooral blij dat ze naar de triage komen en dat ze kunnen geholpen worden.

Er is ook regelmatig een evaluatie. Zo zijn we begonnen met 3 shifts, maar dat werd ondertussen aangepast naar 2 dagelijkse shifts, een van 8 tot 14.30 uur en een van 14.30 tot 20.30 uur. Ik combineer het met mijn gewoon werk dat blijft doorlopen. Maar er zijn mensen die meer shifts draaien. Vele handen maken dus lichter werk."

Gepubliceerd op 14 apr 2020
Nieuwsoverzicht
Ellen en Rudi aan het werk in de triagepost

Meer info

adres
Hingenesteenweg 132880 Bornem
Stratenplan
Wegbeschrijving
Tel. tel.
03 890 69 00
e-mail
communicatie@bornem.be

Enkel op afspraak tussen 9 en 12 uur van maandag t.e.m. vrijdag. Op woensdag ook tussen 13.30 en 19 uur.

In juli en augustus wijken de openingsuren op woensdagnamiddag af.

Op volgende woensdagen kan je langskomen op afspraak tussen 13.30 en 19 uur:

  • 1 juli, 15 juli, 29 juli, 12 augustus, 26 augustus.

Op volgende woensdagen kan dat tussen 13.30 – 17 uur:

  • 8 juli, 22 juli, 5 augustus, 19 augustus.

Lees meer artikels over

Deel deze pagina