De uitvoeringsdienst plaatst er borden om de snelheid ter hoogte van de spooroverweg te verlagen van 70 km per uur naar 50 km per uur.
Verder wordt de rijbaan optisch versmald door eilandjes met markeringen met elkaar te verbinden. Langs de rand van de rijbaan worden volle markeringen aangebracht.
Markeringen accentueren de fietsoversteek zelf. Extra borden duiden de fietsroutes naar het centrum van Puurs en Bornem langs de fietsostrades aan. Dit om de fietsers duidelijk te maken dat dit de snelste route is naar het centrum. Zo gaan fietsers hopelijk meer de veilige fietsostrade gebruiken en minder de Puursesteenweg. Nadien worden er nog haagjes geplant en een wachthuisje geplaatst.
Deze ingrepen kwamen tot stand na een grondig onderzoek van het gedrag van alle weggebruikers op dit punt. De provincie Antwerpen coördineerde dit onderzoek als partner van BITS (Bicycle and Intelligent Transport Systems) binnen het Europese North Sea Regions Programma.
Speciale 3D-cameras registreerden de bewegingen van alle deelnemers aan het verkeer. Nadien analyseerde een team verkeersdeskundigen deze beelden en werkte de provincie Antwerpen samen met de verantwoordelijken van het gemeentebestuur mogelijke oplossingen uit.
De provincie Antwerpen won met dit gedragsonderzoek voor verkeersveiligere fietsostrades door middel van cameratechnologie de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).