Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Burgemeestersbesluit

Nieuwe maatregelen voor werking van verenigingen: samen houden wij het VEILIG!

De maatregelen die de overheid neemt ter bestrijding van het coronavirus zijn voor niemand leuk. De werking van alle verengingen wordt zwaar getroffen door de nieuwe lockdown. We hebben er alle begrip voor dat jullie alsnog proberen geld in het laatje te verzamelen door een verkoop te organiseren van wafels, ontbijtmanden, speculaas, enzovoort. Als lokale overheid moeten wij erop toezien dat dit op een veilige manier gebeurt, omdat het onze taak is de gezondheid van al onze burgers te beschermen. Daarom hebben we een kader uitgewerkt waarbinnen je dit op een veilige manier kan organiseren. Dit kader werd in een burgemeestersbeslissing gegoten, die je als bijlage aan deze mail terugvindt. Dit zijn geen vrijblijvende richtlijnen. Ze moeten door iedereen gevolgd worden, vanaf vandaag. Alleen op deze manier kunnen we het coronavirus de wereld uithelpen. 

Hieronder vind je de belangrijkste principes op een rijtje.

  1. Alle huis-aan-huisverkopen zijn verboden! Als je iets wenst te verkopen, moet dit steeds op bestelling.
  2. Als je bereide etenswaren wenst aan te bieden, ben je verplicht via een professionele traiteur/cateraar/restauranthouder te werken. Dit zowel voor de (voor)bereiding als levering of afhaling. 
  3. Als je aangekochte, voorverpakte voedingswaren, zoals marsepein, speculaasjes, wafeltjes, enzovoort wenst te verkopen, mag je de verdeling zelf organiseren. 
    1. Doe je dit huis aan huis, dan zorg je ervoor dat je nooit met meer dan 4 personen samenkomt, voldoende afstand houdt en iedereen de gekende hygiënemaatregelen naleeft.
    2. Wens je met een afhaalpunt te werken, dan doe je dit via een bestaande winkel of je organiseert zelf een afhaalpunt. Dit afhaalpunt moet wel op dezelfde professionele wijze georganiseerd worden. Dit wil zeggen dat je steeds 1,5 meter afstand bewaart tussen alle personen, dat je mondmaskers sterk aanraadt en verplicht als de afstand niet gegarandeerd kan worden, dat je alles zo organiseert dat samenscholing (en dus wachtrijen) absoluut vermeden worden, dat je middelen voor handhygiëne voorziet voor de medewerkers en de bezoekers, dat je de gebruikte materialen regelmatig desinfecteert, dat als je een locatie binnen gebruikt  je voor een goede verluchting zorgt en dat je de medewerkers en bezoekers ook goed informeert over bovenstaande regels. 
    3. Je mag ook bestelde, voorverpakte voedingswaren meegeven aan je leden op nog toegelaten activiteiten, zoals bijvoorbeeld een training in de openlucht. 

De gemeentelijke indoor sport- en vrijetijdsinfrastructuur is al sinds vorige week gesloten. Hierin zal op korte termijn geen verandering komen. Alleen als de curve duidelijk omlaag gaat en er ook vanuit de hogere overheid terug versoepelingen aangekondigd worden, herbekijken we de situatie in Bornem. We hebben ook besloten om geen toestemming te geven voor indoor sportactiviteiten voor -13 jarige, omdat lokaal contactonderzoek uitwijst dat ook in deze leeftijdscategorie besmettingen plaatsvinden. Vaak in familiale kring, maar we willen uiteraard vermijden dat dit via indoor sportactiviteiten ook in andere gezinnen tot besmettingen zal lijden. 

Indien je verder nog vragen hebt, dan horen wij het graag.
Tot binnenkort, hopelijk gezond en in betere tijden.

Gepubliceerd op 6 nov 2020
Nieuwsoverzicht

Meer info

adres
Hingenesteenweg 132880 Bornem
Stratenplan
Wegbeschrijving
Tel. tel.
03 890 69 08
e-mail
evenementen@bornem.be

Van maandag t.e.m. vrijdag telefonisch bereikbaar van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur. 

Deel deze pagina