Je moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is:
Je kan de adreswijziging online melden via het digitaal loket van jouw (nieuwe) gemeente.
Je stuurt een mail naar de dienst burgerzaken van jouw (nieuwe) gemeente
Je kan op afspraak langsgaan bij de dienst burgerzaken van jouw (nieuwe) gemeente.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven, heb je een geldig identiteitsbewijs nodig met jouw rijksregisternummer.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte controleert een wijkagent of je werkelijk op het aangegeven adres jouw hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle word je ingeschreven op jouw nieuwe adres en mag je op afspraak jouw identiteitskaart op het gemeentehuis laten aanpassen. Hiervoor hebt u jouw elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat jouw identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van jouw adresverandering op de hoogte brengen.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van jouw voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.
Jouw elektronische identiteitskaart met pincode.
Gelijkmatig verdeelde huisvesting
Voor een minderjarige die bij elk van de ouders verblijft volgens het principe van de gelijkmatig verdeelde huisvesting moeten bovendien volgende documenten worden meegebracht:
Gratis.