Inhoud
Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon en geldt als bewijs van de huwelijksvoltrekking.
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:
Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
jezelf
de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
jouw erfgenamen
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 75 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Als je het document zelf ophaalt:
jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
jouw eigen identiteitskaart.
De akte van huwelijk vermeldt:
de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
de datum van het huwelijk
de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen.
Je kan een afschrift of een uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur waar het huwelijk werd voltrokken.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
via ons e-loket
of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Sinds 1 januari 2019 registreren we akten van de burgerlijke stand alleen digitaal. Als jouw akte van vóór 1 januari 2019 is, is deze nog niet digitaal beschikbaar. Neem in dat geval contact op met onze dienst burgerzaken.