Een huwelijk wordt aangegaan voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.
In Bornem kan je op volgende data huwen:
dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9.30 tot 11.30 uur en van 14 tot 15.30 uur.
zaterdagvoormiddag van 9 tot 12 uur.
De huwelijksplechtigheid duurt 30 minuten.
Je kan niet huwen op maandagen, zondagen of wettelijke feestdagen.
Er wordt een administratieve kost van 25 euro aangerekend. Huw je op dinsdag dan is dit gratis.
De plechtigheid vindt plaats in het Landhuis, Boomstraat 1, of in de tuin van het gemeentehuis (begin mei tot eind september, enkel mogelijk op vrijdag en zaterdag), Hingenesteenweg 13. In de week van 100Km Dodentocht kan er enkel gehuwd worden in het oud-gemeentehuis van Hingene.
De voorwaarden voor het huwelijk worden bepaald door de wet van het land waarvan je de nationaliteit hebt. De belangrijkste huwelijksvoorwaarden voor Belgen zijn:
minimumleeftijd: de minimumleeftijd om te trouwen, is 18 jaar. De jeugdrechtbank kan die leeftijdsbeperking opheffen als daar goede redenen voor zijn.
toestemming van de echtgenoten: beide partners moeten vrijwillig toestemmen in het huwelijk. Een gedwongen huwelijk is verboden.
afwezigheid van een huwelijksbeletsel: huwelijken tussen personen die onderling een te nauwe bloed- of aanverwantschap hebben, zijn verboden. De koning kan, om gewichtige redenen, dat verbod opheffen. Zo'n verzoek moet gericht worden aan de minister van Justitie.
verbod op bigamie: iemand die al getrouwd is, mag geen ander huwelijk aangaan. Dat verbod geldt ook voor vreemdelingen die in België trouwen, zelfs als hun eigen nationale wet polygamie toestaat. Bigamie is een strafbaar feit.
verbod op schijnhuwelijk: een huwelijk waarbij de intentie van minstens één van de echtgenoten niet gericht is op het tot stand brengen van een duurzame levensgemeenschap, maar alleen op het verkrijgen van een verblijfsrechtelijk voordeel, is verboden.
De eigen nationale wet bepaalt de voorwaarden voor vreemdelingen.
De aanvraag voor de opstart van een huwelijksdossier gebeurt (vastleggen huwelijksdatum) op de dienst burgerlijke stand of telefonisch.
De huwelijksaangifte gebeurt in de woonplaats van één van de huwelijkskandidaten waar ook het huwelijk plaatsvindt.
Het vastleggen van een huwelijksdatum kan vanaf één jaar voor de geplande datum. Bv. als je op 10/08/2025 wil trouwen, kan je dit vastleggen vanaf 10/08/2024.
De administratieve akte kan minimum 14 dagen en maximum 6 maand voor het huwelijk ondertekend worden.
De dienst burgerlijke stand stelt je huwelijksdossier samen van zodra je je aanvraag voor het huwelijk hebt ingediend. Eens het dossier volledig klaar, nodigen we jullie uit om de akte van huweljiksaangifte te komen ondertekenen. Vanaf dan staat jullie huwelijksdatum en uur vast.
De dienst burgerlijke stand kan alleen documenten opvragen die in België opgemaakt of overgeschreven zijn. Voor buitenlandse documenten moeten jullie zelf zorgen. Verdere inlichtingen kan je verkrijgen op de dienst burgerlijke stand.
Voor niet-Belgen, al dan niet ingeschreven in onze bevolkings- of vreemdelingenregisters, hebben wij nog extra documenten nodig. Sommige buitenlandse akten en documenten moeten gelegaliseerd worden. Ook moeten alle akten en documenten in een vreemde taal in België vertaald worden door een Belgisch beëdigd vertaler. De dienst burgerlijke stand zal jullie alle informatie geven.
Beide partners moeten hun identiteitskaart meenemen.
Als er een huwelijkscontract is, moet je niet langer een attest van de notaris voorleggen. De notaris registreert de akte in het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten.
De kostprijs van een huwelijk bedraagt 25 euro (administratieve kost) + 35 euro (voor het trouwboekje).