Inhoud
Tijdens de winterperiode werken de werknemers van de technische dienst in een speciaal winterploegensysteem. Ze volgen in deze periode een ander werkritme en voeren een vast strooiplan uit.
Heb je iets te melden in verband met het strooien of de winterprik? Geef het ons door via de knop boven- of onderaan deze pagina.
Inzet van sneeuwruimers
Bij streng winterweer worden nationale zoutvoorraden voorbehouden voor primaire wegen zoals autosnelwegen en dergelijke. Daarom is het heel belangrijk dat we zo efficiënt mogelijk omspringen met het beschikbare strooizout. Dit is één van de redenen waarom er naast strooiwagens ook (twee) sneeuwruimers worden ingezet. Zij duwen grote hoeveelheden sneeuw aan de kant.
Wijken en doodlopende straten
Wijken en doodlopende straten worden in principe nooit gestrooid. Strooien heeft daar door het weinige verkeer weinig zin. Om strooizout effectief te laten werken moet er immers een minimale passage zijn van auto’s die het zout open rijden, waardoor de korrels niet de kans krijgen om tot op de bodem te vallen. Enkel zo kan de dooi snel intreden. Bovendien willen we de kinderen ook de kans geven te genieten van de sneeuwpret.
Belangrijke weetjes
We proberen ervoor te zorgen dat iedereen op een redelijke afstand van een gestrooide weg woont.
Burgers en handelaars dienen hun eigen voetpad zelf te ruimen. Het is daarbij van belang dat de goot zoveel mogelijk wordt vrijgehouden. Wanneer de dooi zich inzet moeten we zien dat het water zo snel mogelijk langs de riool weer weg kan.
Er wordt in Bornem niet gewerkt met alternatieven voor het strooizout zoals zand en steentjes. Enkele jaren geleden zijn er enkele testen gebeurd met schade aan privé-eigendom en riolering tot gevolg.
Agentschap Wegen en verkeer strooit de N16. Laterale wegen zijn voor gemeente.
Er wordt enkel gestrooid op reguliere buslijnen, niet op lijnen van de Flexbus.
Sommige instellingen van openbaar nut (kliniek, rusthuizen, post… ) krijgen zout om zelf te strooien op voetpaden en parkings.
Bij een langdurige winterprik (met eventuele zouttekorten) wordt deze planning bijgewerkt. Op dergelijke momenten worden de middelen maximaal ingezet op verbindingswegen.
Bij aangekondigde vriestemperaturen voor een langere periode zullen we bijkomend ook een aantal straten en wijken in woongebied strooien.
Procedure
De strooiprocedure in Bornem werkt als volgt:
Om 3 uur controleert de verantwoordelijke de toestand van het wegdek. Indien nodig, belt hij de 3 andere collega’s die van wacht zijn op, zodat ze om 4 uur kunnen starten met strooien. Hiervoor beschikken ze over 2 zoutstrooiwagens. Deze rijden eerst over de hoofdwegen en de verbindingsstraten en de wegen waarlangs het openbaar vervoer passeert.
Om 6 uur starten de andere ploegen met strooien en te ruimen op fietspaden en in de andere straten.
Om 7 uur begint een volgende ploeg met het handmatig strooien rond bepaalde gebouwen zoals het ziekenhuis, de scholen, de rusthuizen, de serviceflats, enzovoort.
Indien nodig wordt er ook in de vooravond of in de late avond nog rondgereden in de hoofdstraten voor bijkomende strooibeurten. De volledige uitvoeringsdienst is dus bijna 24 uur in de weer om de Bornemse straten zo berijdbaar mogelijk te houden.