Als je als buitenlander langer dan drie maanden in België wil komen wonen, maak je een afspraak om binnen de acht dagen na je aankomst je te melden bij de dienst burgerzaken. Naargelang je situatie, zal je andere documenten moeten meebrengen en word je ingeschreven in het wacht-, vreemdelingen- of bevolkingsregister.
Verblijf je minder dan 3 maanden in België, dan word je niet geregistreerd in de registers, maar ontvang je een bijlage. Europeanen ontvangen een melding van aanwezigheid (bijlage 3 ter).
Niet-Europeanen krijgen een aankomstverklaring (bijlage 3).
De vreemdelingenwetgeving is zo complex en elke situatie is anders. Je neemt best contact op met de vreemdelingendienst om te vragen of je voldoet aan de voorwaarden om je in België te kunnen vestigen.
Volgende zaken hebben we nodig om je te kunnen inschrijven:
Voor iedereen:
paspoort met (indien nodig) visum of een identiteitskaart
2 recente pasfoto’s, van goede kwaliteit en met witte achtergrond.
EU-burgers:
Als je werknemer bent:
werkgeversattest voor minstens 12 uur per week;
bewijs van ziektekostenverzekering in België en drie loonbriefjes als je in het buitenland werkt;
drie laatste loonbriefjes als je werkt met interim-contracten.
Als je zelfstandige bent:
Volledig uittreksel uit de Kruispuntbank
Bewijs van aansluiting bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen
Als je werkzoekende bent:
Bewijs van inschrijving als werkzoekende bij de VDAB en/of sollicitatiebrieven;
Het bewijs dat je een reële kans maakt om aangeworven te worden bij een werkgever.
Als je gepensioneerd, rentenier of invalide bent:
Bewijs dat je beschikt over voldoende bestaansmiddelen;
Bewijs van ziektekostenverzekering in België.
Als je student bent:
Standaard Inschrijvingsbewijs van de school;
Ziektekostenverzekering;
Studiebeurs of tenlasteneming.
Als je een echtgenoot of kind bent van een Belg of van een vreemdeling die aan de voorwaarden voldoet om in België te wonen:
Huwelijks- of geboorteakte. Documenten die niet in het Nederlands, Frans, Duits of Engels opgesteld zijn, moeten vertaald worden door een beëdigde vertaler. De documenten moeten gelegaliseerd zijn en voor sommige landen is een apostille nodig.
Als je een duurzame relatie hebt met een Belg of met een vreemdeling die aan de voorwaarden voldoet om in België te wonen:
Je bewijst dat jullie mekaar al twee jaar kennen of al minstens één jaar hebben samengewoond en een bewijs dat jullie allebei ongehuwd zijn.
Je moet bij de burgerlijke stand een verklaring van wettelijke samenwoonst ondertekenen.
Soms zijn nog veel meer documenten nodig. Hiervoor contacteer je vreemdelingendienst.
Je maakt een afspraak om aangifte te doen van de adreswijziging bij de dienst burgerzaken.
Na de aangifte controleer de wijkagent of je wel degelijk op het aangegeven adres woont. Daarna maak je opnieuw een afspraak bij de dienst burgerzaken om je inschrijving verder af te handelen en om (eventueel) een vreemdelingenkaart aan te vragen.
De inschrijving is gratis. De digitale vreemdelingenkaart kost 20 euro.